2 ZAMANLI MOTOR1) Birinci zamanda piston a?a?y
do?ru inerken yakyt hava kary?ymy silindire dolar ve bir önceki turda
yakylan atyk gaz dy?ary atylyr.
2) Ykinci zamanda piston yukary
do?ru çykar ve hava yakyt kary?ymyny syky?tyryr pistonun en üst
seviyeye gelmesiyle buji ate?leme yapar ve hava yakyt kary?ymyny
ate?leyerek enerjiye çevirir.
Motor çaly?ty?y sürece bu devinim devam eder.
Yki zamanly motorun çaly?masyny animasyon olarak görmek isterseniz a?a?yda ki linki tyklayyn.http://www.obitet.gazi.edu.tr/animasyonlar/2zamanlimotorlar/3.htm 4 ZAMANLI MOTORLAR1876, Dr. Otto adyndaki Alman mühendis dört zamanly diye anylan ilk
motoru yapty. "Dört zaman"yn anlamy, bir dönü? sa?lamak için motorun
ihtiyacy olan dört piston hareketidir. Bir dönü? için krankyn iki tam
tur yapmasy gerekir.
1) Ylk zaman yada
vuru?; emme vuru?udur. Piston silindirde a?a?y do?ru hareket eder ve
silindirin içinde kysmi bir vakum yaratyr. Hava ve yakyttan olu?an bir
kary?ym atmosfer basyncynynda yardymyyla içeri dolar (emilir), artyk
silindirin içindekinden daha fazla bir basynç vardyr. Bu vuru?ta, eksoz
supablary kapalydyr.
2) Ykinci vuru? ise
kompresyon (syky?tyrma) vuru?udur. Piston silindirin içinde her iki
supap kapaly halde yukary do?ru hareket eder. Hava ve yakyt kary?ymy
syky?yr ve basynç artar.
3) Üçüncü vuru? ise
kuvvet vuru?udur. Kompresyon vuru?unun sonuna do?ru hava ve yakyt
kary?ymy bujiden gelen elektrik kary?ymy ile ate?lenir. Meydana gelen
patlama ysyda artmaya sebep olur ve pistonu a?a?y itecek kuvvette bir
basynç sa?lanyr.
4) Son olarakda,
egzos vuru?u, piston tekrar yukary hareketlenir ve yanmy? gazlary
silindirden dy?ary egzos sistemine do?ru iter. Bu devir motor çaly?ty?y
müddet tekrarlanyr.
4 zamanly motorun çaly?masyny animasyon olarak görmek için a?a?yda ki linki tyklayynhttp://www.obitet.gazi.edu.tr/animasyonlar/4zamanlimotor2/3.htmGenelde çok sorulan bir soru olan 2-4 zaman arasyndaki farky çe?itli yerlerden alyntylar yaparak anlatmaya çaly?tym.