Örnek olarak P 205/50V15 ölçülerindeki lastiği alirsak:
ilk harf olan ‘P’, ‘Passanger Car’ anlamindadir.
Tam olarak karşiliği ‘Yolcu Otomobili’ ama biz sadece ‘otomobil’ diyelim.
Bu harf çok da önemli değil aslinda, isterseniz gelin diğer harf ve rakamlarin anlamina bir göz atalim....
ilk rakam ‘205’, lastiğin mm. olarak genişliğidir. 205 mm. yani 20,5 cm.
ikinci rakama dikkat! Bu rakam ‘Aspect Ratio’ olarak adlandirilir ve
ilkinden farkli olarak mm. veya cm. şeklinde bir uzunluk belirtmez.
Lastik yanak yüksekliğinin yani profilinin lastik genişliğine oranini belirtir ve % olarak ifade edilir.
205/50 boyutunda bir lastikte profil, lastik taban genişliği olan 205mm.’nin %50’si kadar, yani 205 x %50 = 102,5mm.’ dir.
şimdi en önemli kisma geldik: Hiz Değerleri... H, V, Z gibi harflerle ifade edilen bu değer,
astiğin normal şartlar altinda uygun bir basinçla ve aşiri
yüklenmeden çok uzun süreli olmamak şartiyla ne kadarlik bir hiza
dayanikli olduğunu gösterir.
En sik rastlanilanlari şunlardir:
Q (max.160 km/s)
R (max.170 km/s)
S (max.180 km/s)
T (max.190 km/s)
U (max.200 km/s)
H (max.210 km/s)
V (max.240 km/s)
Z (240 üzeri)
W (max.270 km/s)
Y (max.300 km/s)
Genel olarak bir lastiğin hiz değeri ne kadar büyük olursa,
yüksek hizlarda oluşan isinmaya karşi o kadar dayanikli olacağini söyleyebiliriz.
Özellikle modifiye edilmiş bir otomobilde stabilite, daha başarili
hizlanma, frenleme ve viraj kabiliyeti için bu tip lastik kullaniminin
şart olduğuna inaniyorum.
Bu sebeptendir ki aile tipi normal bir sedan otomobil için ‘S’
veya ‘T’ tipi lastikler yeterli olabilirken, bir Ferrari fabrikadan ‘Z’
değerinde lastiklerle çikmaktadir.
Son harf olan ‘R’ stands for ‘Radial’ anlamindadir.
Son rakam, lastiğin üzerine oturduğu jantin inch olarak çapini verir.